Geoblog.pl    Formula1    Podróże    Formula 1 - sezon 2008    LXIV ING Belgian Grand Prix
Zwiń mapę
2008
07
wrz

LXIV ING Belgian Grand Prix

 
Belgia
Belgia, Circuit de Spa-Francorchamps
POPRZEDNIPOWRÓT DO LISTYNASTĘPNY
Przejechano 38283 km
 
Lokalizacja: 50 km na południowy wschód od Liege
Organizowane Grand Prix: 39
Używany: 1950-1956, 1958, 1960-1968, 1970, 1983, 1985-2002, 2004-2005
Pierwsze Grand Prix: 18 Jun 1950
Ostatnie Grand Prix: 11 Sep 2005
Data otwarcia: 1924
Długość toru: nowy 6.96 km, stary: 14.1 km
Szczegóły: prawoskrętny
Zakręty: 16
Liczba widzów: 70.000
Adres:
Circuit de Spa Francorchamps
Circuit House, Route du Circuit 55,
Francorchamps 4970, Belgium
www.spa-francorchamps.be

Circuit de Spa-Francorchamps - tor wyścigowy znajdujący się w Belgii, w górach Ardeńskich. Pierwotna 15-kilometrowa wersja została zaprojektowana przez Jules'a de Thier. Tor został zainaugurowany przez motocyklistów w 1922 roku, a dwa lata później po raz pierwszy zorganizowano tu 24-godzinny wyścig w Spa. Jest to drugi po Le Mans rozgrywany do dziś wyścig wytrzymałościowy i choć nie zyskał tak wielkiej sławy jak pierwowzór, to jednak jest tylko o rok młodszy. Tymczasem pierwszy międzynarodowy wyścig dla bolidów jednomiejscowych po raz pierwszy rozegrano na torze Spa-Francorchamps w 1925 roku. W imprezie tej wzięło udział siedem samochodów, a zwycięstwo odniósł słynny kierowca Alfy-Romeo, Antonio Ascari (ojciec późniejszego dwukrotnego mistrza świata, Alberto). W okresie od połowy lat dwudziestych do rozpoczęcia II Wojny Światowej królowały tu wyścigi motycklowe, 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy, a także Grand Prix Belgii. Tuż przed wybuchem wojny obiekt ten wzbogacił się o nowy zakręt Raidillon, który zastąpił wolny fragment toru w okolicy Eau Rouge. W ten sposób powstała słynna kombinacja dwóch bardzo szybkich zakrętów Eau Rouge i Raidillon, wyróżniająca się gwałtowną zmianą elewacji. Stanowiła ona spore wyzwanie dla kierowców, ale jednocześnie zapewniała niesamowite wrażenia podczas pokonywania jej. Po tej zmianie tor Spa stał się jeszcze szybszym, a w zasadzie najszybszym torem wyścigowym w Europie, wyraźnie odróżniającym się od nie mniej spektakularnego niemieckiego Nurburgringu, który był jednak znacznie bardziej kręty i co za tym idzie dosyć wolny.

Po siedmioletniej przerwie, spowodowanej zmaganiami wojennymi, wyścigi powróciły na tor Spa-Francorchamps w 1947 roku. Sukcesy zaczęła wówczas odnosić następna generacja wspaniałych kierowców, takich jak Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, czy Jim Clark, który w latach 60-tych triumfował tu aż cztery razy z rzędu. Wkrótce jednak postęp techniczny i związany z nim wzrost prędkości bolidów spowodował, iż tor ten stał się wręcz zbyt szybki i co za tym idzie bardzo niebezpieczny. W 1960 roku podczas weekendu Grand Prix zginęło dwóch brytyjskich kierowców: Chris Bristow i Alan Stacey, a dwaj inni: Stirling Moss i Michael Taylor zostali poważnie ranni. W międzyczasie do listy prestiżowych imprez na torze Spa dołączył wyścig na 1000 km, w którym aż pięciokrotnie triumfował lokalny kierowca, Jacky Ickx. Ze względu na wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa, Grand Prix Belgii została usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1 w 1969 roku. W trakcie dwuletniej przerwy dokonano pewnych zmian, mających na celu poprawę bezpieczeństwa. Na niewiele się to jednak zdało, zresztą trudno było zapewnić bezpieczeństwo na tak długiej trasie, biegnącej niejednokrotnie blisko zabudowań. W tej sytuacji po 1970 roku zaprzestano rozgrywania wyścigów Formuły 1 na tym obiekcie. Po kolejnej rocznej przerwie Grand Prix Belgii przez krótki czas rozgrywana była na przemian na torach Nivelles i Zolder, a od 1975 już tylko na Zolder. Tymczasem w Spa nadal odbywały się inne wyścigi, w których ginęli kolejni ludzie, aż w końcu zapadła decyzja o gruntownej przebudowie tego obiektu.

Pomysłodawcy nowego projektu chcieli przynajmniej częściowo zachować dotychczasowy charakter toru Spa-Francorchamps, tak więc zdecydowali się na zastąpienie najbardziej niebezpiecznego odcinka pomiędzy Les Combes i Blanchimont nową, znacznie krótszą sekcją, natomiast reszta toru pozostała w zasadzie bez zmian. Inauguracja nowej wersji Spa-Francorchamps nastąpiła w 1979 roku, ale na powrót Formuły 1 trzeba było czekać aż do 1983 roku. Był to jednak trwały powrót, zakłócony jak dotąd tylko w 2003 roku, kiedy to ze względu na wprowadzenie zakazu reklamy wyrobów tytoniowych Grand Prix Belgii została na jeden rok usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1. Na szczęście udało się jakoś zaradzić tej sytuacji i skończyło się tylko na dwuletniej przerwie. Najwięcej zwycięstw na Spa-Francorchamps ma Michael Schumacher. Przed sezonem 2007 zmodyfikowano szykanę Bus-Stop, która przestała być szykaną, ale mimo to tor wciąż był niepowtarzalny. Ciekawostką toru jest bardzo zmienna pogoda, która niejednokrotnie ustalała wyniki wyścigów. Właśnie przez pogodę w sezonie F1 1998 doszło na tym torze do mega-karambolu, w którym uczestniczyło ponad 10 samochodów. Tor Spa-Francorchamps był świadkiem wielu wydarzeń. Oprócz karambolu z 1998 roku, w sezonie 1991 debiutował Michael Schumacher, a w sezonie 1998 pierwsze w historii zwycięstwo odniósł team Jordan.
[za pl.wikipedia.org]

05.09.2008 (piątek)
10.00 -11.30 - pierwsza sesja treningowa
14.00 - 15.30 - druga sesja treningowa

06.09.2008 (sobota)
11.00 -12.00 - trzecia sesja treningowa
14.00 - kwalifikacje

07.04.2008 (niedziela)
14.00 - wyścig
 
POPRZEDNI
POWRÓT DO LISTY
NASTĘPNY
 
Zdjęcia (14)
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
Komentarze (0)
DODAJ KOMENTARZ
 
Formula1
Formuła 1
zwiedził 8.5% świata (17 państw)
Zasoby: 18 wpisów18 0 komentarzy0 147 zdjęć147 0 plików multimedialnych0
 
Moje podróże
16.03.2008 - 02.11.2008